Rola antocyjanów w diecie na dobry wzrok

Pielęgnacja wzroku powinna być podstawą w każdym względzie. Jeśli chcemy dbać o swoje oczy i ich zmysł, niezbędna jest odpowiednia dieta.

Powszechnie wiadomo, że bardzo ważne dla właściwej pracy tego narządu jest właściwe stężenie witaminy A oraz beta karotenu. Tymczasem równie potrzebne okazują się substancje, nazywane antocyjanami.

Na szczęście znaleźć można je w wielu produktach i szybko wprowadzić do codziennego menu. Antocyjany to inaczej barwniki roślinne, które są odpowiedzialne za kolor owoców i kwiatów.

Występują one w trzech odmianach: niebieskiej, czerwonej i fioletowej. Pochodzą one z grupy flawonoidów, które posiadają działanie przeciwutleniające.

Co więcej, mogą też chronić naczynia krwionośne, poprawiając jakość przepływu krwi także w przypadku naczyń w gałce ocznej. Ponadto, związki te mają również działanie antybakteryjne i antygrzybiczne.

Ważną zdolnością antocyjanów jest wytwarzanie rodopsyny – substancji, która umożliwia widzenie po zmierzchu. Można je odnaleźć przede wszystkim w warzywach i owocach, pokrytych fioletową bądź czerwoną skórką (aronia, truskawki, jeżyny, wiśnie, śliwki, jagody, żurawina, czerwona kapusta czy winogrona).

Dieta, zbudowana na bazie tych owoców, pomoże też w walce z zespołem suchego oka, dlatego jest polecana wszystkim, którzy dużo czasu spędzają przed ekranem telewizora lub komputera. Nie tylko zapobiega ona takiemu stanowi, ale również doskonale łagodzi już istniejące objawy wysychającej spojówki.