Rozsądne dawkowanie witamin – negatywny wpływ nadmiaru witamin na wzrok

Mówi się, że witaminy to samo zdrowie, dlatego tak wiele osób sięga po nie nieustannie, by poprawić odporność lub wpłynąć pozytywnie na ogólny stan organizmu. Tymczasem bardzo mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że niektóre witaminy, przyjmowane w zbyt dużych dawkach, mogą nieść ze sobą także negatywne skutki.

Powinniśmy więc zachować ostrożność podczas przyswajania tych składników, szczególnie w trosce o nasz wzrok. Witaminami, które w zbyt dużej ilości mogą pogorszyć widzenie, są witamina C i witamina E.

Na tę pierwszą trzeba szczególnie uważać, gdyż nie jest wcale tajemnicą, że w okresie jesienno-zimowym często łykamy ją w zawrotnych dawkach. Tymczasem może ona prowadzić do stopniowego zmatowienia soczewki, a w konsekwencji do jednego z najpoważniejszych schorzeń oka – zaćmy.

Warto jednak pamiętać, że witamina witaminie nierówna. Pogorszenie wzroku można bowiem zaobserwować wyłącznie u tych ludzi, którzy stosują u siebie suplementy diety, bogate w witaminę C i E.

U osób, które witaminy te przyswajały w naturalnej postaci, na przykład z warzyw, objawy te raczej nie występują. Witamina C jest mniej groźna, ponieważ podnosi ryzyko zachorowania na zaćmę o dwadzieścia procent.

Gorzej jest w przypadku witaminy D – ta bowiem zwiększa je o co najmniej sześćdziesiąt procent. Nie należy jednak oczywiście panikować.

Jeśli obie wymienione witaminy przyjmuje się w zalecanych dawkach, nic nie grozi naszemu zdrowiu. Właściwie zwykłą dawkę można trzeba przekroczyć kilkakrotnie, by doszło do jakiegokolwiek uszkodzenia.